도시재생장치 #4: 환상통

본 작업에서는 서울과 평양의 도시 데이터를 빛과 소리로 가공하여 디스토피아적 재현에 대한 인식을 탐구한다. 두 도시의 미디어에서 추출한 영상과 사운드를 압축해 스펙트럼을 만들고, 이를 통해 관객이 도시를 경험할 수 있게 한다. 또한, 대치하는 빛과 소리의 스펙트럼을 통해 물질적, 비물질적 투사와 절단의 경험을 전달한다. 전시장 초입의 블랙박스는 서울과 평양의 도시 데이터를 빛과 소리로 재현한다. 두 도시의 데이터는 색상 스펙트럼으로 변환되고, 두 개의 프로젝터가 마주보는 형태로 설치되어 서로에게 빛을 쏘는 평행구조를 형성한다. 이를 통해 ‘스크린이 없는 영화’, ‘영화 아닌 영화’라는 개념을 탐구하며, 재현을 투사로 해석한다. 즉, 재현이란 이미지를 대상에 투영하는 과정이라는 것이다. 이 설치물은 관객과의 상호작용을 중심으로 흥미로운 경험을 제공한다. 관객이 설치물 사이를 걸을 때, 그들의 몸이 빛의 경로를 가로막아 색의 위치와 스펙트럼을 변화시키게 된다. 동시에, 스크린 없이 프로젝터의 빛이 직접 관객의 몸에 투사되며, 공간을 절단하고 분절하는 듯한 체험을 만들어낸다. 즉, 관객의 몸이 스크린이 되어 이미지들이 분절되고 파편화된 형태로 나타나는 것이다. 각 도시의 스펙트럼은 남북한의 방송과 인터넷에서 다운받은 다양한 영상 소스를 혼합해 만들어졌다. 두 체제의 영상은 동일한 주제에 대한 서로 다른 정치적, 사회적 맥락을 드러내며, 교차하고 충돌하여 하나의 픽셀로 환원된다. 사운드스케이프도 마찬가지로 압축 과정을 거쳐 새로운 사운드로 구성된다. 사운드는 도시에서의 소리 경험을 조각한 것으로, 특정한 테마를 중심으로 제시되며, 그 소리의 길이에 따라 주제들이 나타나고 영상이 동기화된다.

Urban Jaesaeng Device #4: Phantom Pain

The media artist group Team TRIAD has consistently produced works that visually and audibly reconstruct various aspects of urban data. In this exhibition, they examine the perception of dystopian representation by processing the urban data of Seoul and Pyongyang into light and sound. Team TRIAD condenses images and sounds extracted from media sources related to these two cities into a spectrum, allowing audiences to engage with the cityscapes. Moreover, they convey experiences of material and immaterial projection, as well as severance, through the interplay of contrasting light and sound. At the entrance of the exhibition hall, a black box installation reproduces urban data from Seoul and Pyongyang using light and sound. The data from both cities is transformed into a color spectrum, with two projectors facing each other in a parallel configuration and illuminating each other. This arrangement allows the artists to explore concepts such as ‘film without a screen’ and ‘film that is not film,’ interpreting representation as a process of projection. In other words, they propose that representation involves projecting an image onto an object. This installation offers an engaging interactive experience for the audience. As visitors move through the space, their bodies obstruct the light path, altering the position and spectrum of the colors. Simultaneously, the projector’s light is cast directly onto the audience’s bodies in the absence of a screen, creating the effect that the space is segmented and fragmented. In essence, the audience’s body becomes the screen, and the images are presented in a segmented and fragmented manner. The spectrum for each city was created by blending various video sources from North and South Korean broadcasts and the Internet. These videos expose different political and social contexts on the same subjects and intersect and converge into singular pixels. Similarly, the soundscape is composed of newly created sounds resulting from multiple compression processes. These sounds, which fragment urban auditory experiences, are organized around specific themes, with thematic elements and images synchronized to the duration of the sounds. Furthermore, this work references light as a cinematic element of ‘film noir,’ which has significantly influenced dystopian representation. Team TRIAD offers the audience a sensory experience that blurs the boundary between reality and unreality through light and sound while also tracing the historical trajectory and implications of light through these cinematic concerns. This exploration prompts reflection on the instability and uncertainty of contemporary life on the Korean Peninsula.

Team TRIAD(Honam Kim, Minje Jeon, Gwangmin Hong)
2024, 2-channel video, sound, wood structure, variable dimensions, 8 min.

 

2024 SeMA 신진미술인 전시지원 이혜원 기획전 《빛나는 도시, 어두운 황홀경―현대 도시의 디스토피아적 이미지들》 커미션 텍스트: 이혜원, 사진: 임장활. 서울시립미술관 제공

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google